Slim de boer op voor nieuwe leden

Het was een inspirerende avonden op 31 mei en 8 juni toen de workshop 'Samen Slim Deelnemers Werven', aangeboden door het Huis voor de Kunsten en Stichting Klankkleur, van start ging. De methodiek, ontwikkeld door het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) aangevuld met processen beschreven in de expedities van het NOV, is een ware eyeopener voor verenigingen die worstelen met ledenwerving.

Deelnemers van onder anderen toneelverenigingen en theatergroepen, harmonieën, fanfares, schuttersverenigingen, koren en zangroepen en een foto- en een filmclub gaan intensief met elkaar in gesprek. In tweetallen en drietallen wordt de huidige aanpak van ledenwerving onder de loep genomen. De focus ligt op het ontdekken van de eigen aanpak, ervaren hoe het meenemen van de behoeften van je gesprekspartner dit verandert en hoe je, met gerichte activiteiten, potentiële leden benaderd. Het is iedere keer weer inspirerend om te zien hoe ervaringen worden gedeeld, drempels worden geslecht en nieuwe inzichten worden gedeeld.

De workshop is een introductie. Meer diepgaande kennis en begeleiding is er in de cursus die in september van start is gegaan. Deze cursus heeft een doorlooptijd van enkele maanden, waarbij deelnemende verenigingen een concreet plan van aanpak ontwikkelen om leden te werven en te behouden. Met nog meer workshops gepland in in de periode nov 23- apr 24 in samenwerking met RaboClubSupport is er voldoende gelegenheid om kennis en ervaring op te doen met deze aanpak.  

Hieronder het artikel uit het KMNO kwartaalblad september 2023.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.